Mobilabonnement til barnets første Android: Sådan vælger du et godt og billigt abonnement

Vi skriver september måned og for børnefamilierne betyder det tilbage til hverdagen efter sommerferien sluttede og skolen startede.

For de videregående uddannelser gælder det september, men for de små (og mellemstore) var der skolestart i august. I runde tal, betyder det, op til nu, en måned plageri om at få fingrene i Samsung Galaxy S7, som ”ham den seje” i klassen også har.

Hvis du er som de fleste forældre, er du ikke helt vild med idéen om en 6000 kroners mobiltelefon, som nok ender med at gå i stykker eller helt forsvinde, skal i din søn eller datters hænder, men der er heldigvis billigere alternativer, som mere end sagtens kan opfylde SMS-, ringe-, Facebook- og internetkrav dit barn måtte have.

Jeg vil ikke gå i dybden med passende børnemobiler i denne artikel, men gode alternativer (som både har specifikationer, der kan klare den lille igennem dagene – såsom processorkraft og batterilevetid, men også holder sig inden for rimelighedens grænser rent prismæssigt) er fx Sony Xperia E5 (ca. 1600 kr. i minimumspris), Huawei P9 Lite (ca. 2200 kr. i minimumspris, og samtidig favoritvalg) og Huawei P8 Lite (ca. 1500 kr. i minimumspris og en billigere model af førnævnte P9 Lite).

Når du har fundet en passende telefon inden for budgettet, gælder det mobilabonnement. Flere mobilselskaber tilbyder børneabonnementer som på Ahot.dk, der kommer præ-konfigureret med diverse tjeneste og spærringer, som fx saldokontrol, spærring for indholdstakserede tjenester – så barnet ikke kan donere penge til forskellige formål, sende SMS’er til opkrævningstakserede numre m.v. – gratis opkald mellem barn og forældre hvis familien har samme teleselskab og mere.

Hos de fleste danske teleudbydere, har du mulighed for at opsætte dine egne spærringer og præferencer og derfor kan alle mobilabonnementer blive til et ”børnetelefonabonnement”. Hos selskaber som Telmore, OiSTER, CBB m.fl. kan du gøre det online på et par minutter og det er mere nemt og lige til.

Inden du bestiller abonnement til dit barn

Inden du overhovedet går i gang med at lede efter et abonnement til din søn eller datter, er det essentielt at vide hvad du leder efter.

Hvad skal abonnementet indeholde? Dine krav til et abonnement vil måske ikke være det samme som dit barns og børnekravene kan variere fra familie til familie, men her vil jeg give mit bud på hvad et godt børneabonnement bør indeholde og hvorfor.

De fleste børneabonnementer har det til fælles, at de ikke har ret mange timers taletid eller mobildata. Hensigten er at der skal være til ”husbehov” og, vigtigst, at kunne få fat i mor og far på alle tider af døgnet. Det betyder ofte 2 GB data og 2 timers tale på en måned.

For nogle er det nok og for andre er det i underkanten. Jeg vil sige at for børn under 12 er det passende, og for teenagere er mere nok nødvendigt. Det er her et decideret børneabonnement måske ikke skal bestilles, men derimod et der passer bedre til den enkelte.

Det kan også tænkes at den unge har tænkt sig at streame musik og video – i så fald skal der tænkes over mængden af mobildata der skal til. Hvis du er interesseret i en oversigt over mobilabonnementer med musik så tjek ahot.dk. Og husk, at ikke hos alle teleudbydere er streaming-data inkluderet og man når derfor rimelig hurtigt en eventuel forbrugsgrænse på 2 GB.

Forventningsafstem derhjemme

Inden I springer ud i mobiltelefoni til jeres barn, er det vigtigt at få talt om retningslinjer og ”hvad” mobilen skal bruges til. Afhængig af alder på barnet (12 år og derunder), skal mobilen primært bruges til nødvendige gøremål og opkald, og ikke en masse ligegyldigt der blot fylder op på forældrenes regning.

Tag en snak med jeres barn og blev enig om hvad mobilen skal bruges til. Bliv enig om en forbrugsgrænse og hvad konsekvenserne er hvis denne bliver overskredet. Hos flere teleselskaber kan der sættes en ”hardlimit”, som stopper for mobilbruget når grænsen nås. Hos andre bliver hastigheden på nettet blot droslet ned, men ekstra taletidsminutter kan der blive opkrævet ekstratakst for, så tjek lige inden.

Undersøgelser har vist at børn og unge i højere grad end den ældre del af befolkningen, bruge data frem for tale. Det skyldes brug af alt fra SnapChat, Facebook og Instagram til streaming af musik og video. Det giver også en naturlig anledning til at diskutere sociale medier og brug af samme, med dit barn.

Har du selv børn og har de mobiltelefon? Del gerne dine erfaringer og oplevelser i en kommentar herunder.

(2) kommentarer
  1. Mine børn startede i skole her i august, men de havde så allerede både mobiltelefon og abbonoment 😛

    Jeg læste et sted at børn får mobil allerede fra 6 års alderen, men det syns jeg er lige tidligt nok. Mine fik fra 9 år og jeg har været glad for at have den tryghed altid at kunne få fat på dem og omvendt.

    Vi købte en brug iphone på dba.dk og selvom den ikke er den hurtigste har det været fint for os indtil nu

  2. Du kan altid start lavt da dit teleselskab vil sende dig 2 gange sms når fx dataforbrug er ved at blive opbrugt. Telefoner skal sættes på wifi, så undgår du spild af data. Udfordringen er at fx youtube og andre streamingtjenester kan sluge op til 15 GB på én dag – det så kræver det pludselig fri data – som alternativ til fri wifi. Alt andet end streaming koster få til ingen data, fx Facebook bruger ikke så meget, så længe du sørger for at lukke programmer ned på telefonen.

Skriv kommentar
account_circle
email