Forviringen er total angående antivirus og malware på Android

buch

New Member
Det er med vilje jeg laver en ny side, for at flere kan følge med i hvad der skrives om antivirus og malware på Android.
Det er ikke småting der bliver skrevet af negative ting. En lille tvivl i mit sind om sandfærdigheden og formålet med disse mangfoldige skriverier er skabt.
Hvor meget der er sandt og hvor meget der uvidenhed om android og hvor meget der skrevet for at bille os ind at Iphone er langt bedre ved jeg ikke. Men hvad gør vi ved det.???????????
http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/article2199281.ece
http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/article2199809.ece
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/forbrugerelektronik/ECE1458181/gratis-antivirus-til-smartphones-giver-falsk-tryghed/
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/forbrugerelektronik/ECE1297402/it-kriminelle-kan-aabne-din-smartphone-paa-30-sekunder/

Der findes masser af artikler der fortæller os hvor usikre vores Smartphone er. Hvad med at fortælle os hvilke apps programmer vi skal indstalere for at være mere sikre end nogen biller os ind vi ikke er.

Høy

New Member
Mit personlige syn på dette....det giver hits og læsere og mange medier (os inklusive) bider på når Antivirus-firmaerne en gang om året sender deres "virus rapport" ud, mest af alt for at få omtale.
Android er bygget på Linux, og for at forklare det simpelt så er Android i sig selv sikkert. problemet opstår når du og jeg giver de forskellige apps lov til at kommunikere med andre apps, det er feks derfor at du ikke kan installere apk filer uden at sige ja tak...selvfølgelig skal man passe på, men jeg synes at det bliver gjort større end problemet er for Android er altså sikkert i sig selv og det er efterhånden sjældent at der er skadelige apps, virkelig skadelig apps på google play da de bliver opdaget hurtigt. Du kan læse tilladelserne inden du installerer.

Høy

New Member
Mit personlige syn på dette....det giver hits og læsere og mange medier (os inklusive) bider på når Antivirus-firmaerne en gang om året sender deres "virus rapport" ud, mest af alt for at få omtale.
Android er bygget på Linux, og for at forklare det simpelt så er Android i sig selv sikkert. problemet opstår når du og jeg giver de forskellige apps lov til at kommunikere med andre apps, det er feks derfor at du ikke kan installere apk filer uden at sige ja tak...selvfølgelig skal man passe på, men jeg synes at det bliver gjort større end problemet er for Android er altså sikkert i sig selv og det er efterhånden sjældent at der er skadelige apps, virkelig skadelig apps på google play da de bliver opdaget hurtigt. Du kan læse tilladelserne inden du installerer.

buch

New Member
" Høy: du behøver ikke skrive det 2 gange for at jeg skal forstå det. Ha Ha o))
Du og jeg og flere andre her på siden ved godt, at Android er et temmelig godt og sikkert styresystem.
Problemet er bare, at man ofte støder på personer der tror noget andet fordi nogle "kloge hoveder" skal markerer sig
i diverse artikler. Ja selv såkaldte IT-Experter har det med at have klørene fremme når de skal rive lidt i Android og i nogen tilfælde fremhæver Iphone. Det må jeg erkende går min retfærdighedssans for nær.

Det sidste i mit indlæg synes jeg ikke du svare på.
Hvad kan vi gøre ved det ? og Hvad med at fortælle os hvilke apps programmer vi skal indstalere for at være mere sikre end nogen biller os ind vi ikke er.

ted1957

New Member
[quote="Buch" post=11844]Det er med vilje jeg laver en ny side, for at flere kan følge med i hvad der skrives om antivirus og malware på Android.
Det er ikke småting der bliver skrevet af negative ting. En lille tvivl i mit sind om sandfærdigheden og formålet med disse mangfoldige skriverier er skabt.
Hvor meget der er sandt og hvor meget der uvidenhed om android og hvor meget der skrevet for at bille os ind at Iphone er langt bedre ved jeg ikke. Men hvad gør vi ved det.???????????
http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/article2199281.ece
http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/article2199809.ece
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/forbrugerelektronik/ECE1458181/gratis-antivirus-til-smartphones-giver-falsk-tryghed/
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/forbrugerelektronik/ECE1297402/it-kriminelle-kan-aabne-din-smartphone-paa-30-sekunder/

Der findes masser af artikler der fortæller os hvor usikre vores Smartphone er. Hvad med at fortælle os hvilke apps programmer vi skal indstalere for at være mere sikre end nogen biller os ind vi ikke er.[/quote]

B) Alt med virus på smartphone er noget der kører i cirkler ca hver 3die måned, og bliver bragt op af samtlige medier verden rundt, B) for alle copy paster bare artikler fra hinanden, uden at bruge den indvendige side af hovedet.
Der er desværre langt i mellem journalister der lige spiser brød til, altså spørger sig selv om der egentlig er kød på historien. Alle medier elsker historien om hvor farlig Android er, og hvor sårbar Android er. Det er sjovt nok, for det meste historier, der er sat i omløb af Virus producenter, der tilfældigvis også lige - sælger et program der kan redde dig.
Ydermere er det vand på møllen, for den store del af medie branchen, der er så forblændet af Apple, og derfor kritikløst videre bringer disse " virus angrebs historier" mod Android.
Android sidder på ca 80% af markedet for smartphone - Er det ikke mærkeligt ?? at når så mange bruger Android, at vi ikke kender nogen, der er blevet udsat for virus angreb. Man kan bare ryste på hovedet af folk, der der kommer med disse påstande, der er fortalt så ofte, at der tilsyneladende er nogle der også er begyndt at tro på dem. Tænk selv efter, spørg selv, kender du nogen der kender nogen, der har været ude for virus.

Her en artikel om emnet, med en lidt anden vinkel :)

!!! www.computerworld.dk/art/229249/saa-sikker-er-din-smartphone...naesten-aldrig-ramt-af-malware

Her kan man læse om generelle sikkerheds brister og rettelser = www.cert.dk/nyheder/

guldager

New Member
Så. Nu skal vi til lige at nedskyde de artikler du har læst (Disclaimer, jeg har ikke læst Cisco rapporten helt igennem, jeg har kigget på deres "Key Findings"):

"99 procent af al malware til mobiltelefoner er målrettet Googles Android-styresystem"
Jaja, men hvor meget kommer igennem? Og hvor meget er 99 procent? Er der sket 1000 angreb, og 990 er mod Android, hvoraf 1 måske er kommet igennem? Det siger tallene ikke noget om. Der er en god beskrivelse for det her. Det hedder <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Weasel_word" />Weasel word.</a> Lad være med at falde for det, det er en "kampagne" til at give Cisco mediedækning.

"It-kriminelle kan åbne din smartphone på 30 sekunder"
Her sker der altså det at man kobler til et WiFi-netværk som hackeren har fuld kontrol over. Dvs han styrer den data der bliver sendt til telefonen, og har fuld adgang til den data der bliver sendt fra telefonen.
Her er du i ligeså stor fare hvis du sidder på en bærbar koblet på samme netværk. Og hvis du kobler dig på et WiFi-netværk som du ikke kender, så er du fandme selv ude om det o))

Høy

New Member
Helt enig Guldager, og så er vi der hvor det igen er os der gør Android sårbar og ikke Android i sig selv.

Skrevet via Tapatalk til Android

ted1957

New Member
[quote="Guldager" post=11853]Så. Nu skal vi til lige at nedskyde de artikler du har læst (Disclaimer, jeg har ikke læst Cisco rapporten helt igennem, jeg har kigget på deres "Key Findings"):

"99 procent af al malware til mobiltelefoner er målrettet Googles Android-styresystem"
Jaja, men hvor meget kommer igennem? Og hvor meget er 99 procent? Er der sket 1000 angreb, og 990 er mod Android, hvoraf 1 måske er kommet igennem? Det siger tallene ikke noget om. Der er en god beskrivelse for det her. Det hedder <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Weasel_word" />Weasel word.</a> Lad være med at falde for det, det er en "kampagne" til at give Cisco mediedækning.

"It-kriminelle kan åbne din smartphone på 30 sekunder"
Her sker der altså det at man kobler til et WiFi-netværk som hackeren har fuld kontrol over. Dvs han styrer den data der bliver sendt til telefonen, og har fuld adgang til den data der bliver sendt fra telefonen.
Her er du i ligeså stor fare hvis du sidder på en bærbar koblet på samme netværk. Og hvis du kobler dig på et WiFi-netværk som du ikke kender, så er du fandme selv ude om det o))[/quote]

Ha Ha, Ja procent regning bruges efter for godt befindende, de reelle mængde tal er mere retvisende, men så lyder det jo pludselig ikke så interessant :(

ted1957

New Member
[quote="Høy" post=11859]Og det er malere der er problemet når vi installerer spps, ikk virus.[/quote]

Malware Høj, o)) Ja måske. Men egentlig er det sku snarere Medierne, der helt uden underbygget baggrunds viden, "bedrevidende" pisker en stemning op, Ha Ha. B) Men vi må jo bare tilbagevise de åndsvage påstande, med reel viden via sobre artikler. ``

buch

New Member
[quote="Ted1957" post=11860][quote="Høy" post=11859]Og det er malere der er problemet når vi installerer spps, ikk virus.[/quote]

Malware Høj, o)) Ja måske. Men egentlig er det sku snarere Medierne, der helt uden underbygget baggrunds viden, "bedrevidende" pisker en stemning op, Ha Ha. B) Men vi må jo bare tilbagevise de åndsvage påstande, med reel viden via sobre artikler. ``[/quote]

Malware ? gælder det både G-mail og E-mail ?
Ted1957. Det er jo netop det du skriver ovenstående som er det grundlæggende problem. Alt for mange dårlige og forkerte informationer/artikler bliver bragt ud i diverse medier. Uvidende personer som egentlig gerne vil have en Smartphone bliver skræmt af enhver dårlig omtale af Android.
Ted du skriver også at vi må tilbagevise disse åndsvage påstande. Tak, det var det der var mit udgangspunkt, men hvordan gør vi det ? ():

johndoe

New Member
[quote="Buch" post=11861][quote="Ted1957" post=11860][quote="Høy" post=11859]Og det er malere der er problemet når vi installerer spps, ikk virus.[/quote]

Malware Høj, o)) Ja måske. Men egentlig er det sku snarere Medierne, der helt uden underbygget baggrunds viden, "bedrevidende" pisker en stemning op, Ha Ha. B) Men vi må jo bare tilbagevise de åndsvage påstande, med reel viden via sobre artikler. ``[/quote]

Malware ? gælder det både G-mail og E-mail ?
Ted1957. Det er jo netop det du skriver ovenstående som er det grundlæggende problem. Alt for mange dårlige og forkerte informationer/artikler bliver bragt ud i diverse medier. Uvidende personer som egentlig gerne vil have en Smartphone bliver skræmt af enhver dårlig omtale af Android.
Ted du skriver også at vi må tilbagevise disse åndsvage påstande. Tak, det var det der var mit udgangspunkt, men hvordan gør vi det ? ():[/quote]

Når selv uvidende ignoranter som dem der skriver til mobilsiden.dk spreder sådanne usandheder, så tror jeg at der er lang vej igen. Desværre.

Høy

New Member
Buch , vi kunne jo skrive en artikel om det :) der er en masse gode ting i nogle af jeres indlæg som jeg kan bruge også, fantastisk idé HR Høy :)

Skrevet via Tapatalk til Android

buch

New Member
[quote="Høy" post=11865]Buch , vi kunne jo skrive en artikel om det :) der er en masse gode ting i nogle af jeres indlæg som jeg kan bruge også, fantastisk idé HR Høy :)

Skrevet via Tapatalk til Android[/quote]

Ja men Høy dog, selv du kan komme med et godt forslag. Ha Jeg vil ikke have noget imod at komme med et indlæg til en sådan Artikel. Hvor skal den så sendes til, måske flere steder, hvad ved jeg.
Met forslag er, at skribenterne som har været med i denne diskussion bedes om at komme med forslag til indlæg og at det til sidst samles i et større indlæg så er vi flere om det og har formodentlig større effekt.
P.S. Der kan da også være andre her på siden som har en bemærkning at tilføje.

Høy

New Member
artiklen skal ikke sendes nogen steder hen, den skal bare publiceres her på sitet. hvis så nogle af de andre danske medier finder den interessant så bruger den den.

buch

New Member
[quote="Høy" post=11872]artiklen skal ikke sendes nogen steder hen, den skal bare publiceres her på sitet. hvis så nogle af de andre danske medier finder den interessant så bruger den den.[/quote]

ØV ØV jeg troede vi skulle ud i den store vide verden. Nåh spøg til side. Kan du ikke selv stykke noget sammen, du har jo fået alle noter og synspunkter serveret så det må du da få kogt sammen. Du skal nok have tilladelse fra de andre også.
Hvis din tid er knap kan du måske få Ted til det han har jo ikke problemer med at skrive lange sider ( positiv ment )
Det skal bare være sådan at alle der har deltage med synspunkter i denne problematik bliver nævnt ( ikke nødvendigvis med navn )
Det rigtigste vil så være at vi alle godkender artiklen. Lød det her lidt for besværligt ?
måske men emnet er vigtigt.

Høy

New Member
Jeg har skrevet det på listen til fremtidens artikler. Konklusionen er at Android er fuldstændig sikkert (som jeg beskrev før) medmindre du og jeg giver andre apps tilladelse til at komme i kontakt med den app der indeholder malware. Hvis vi snakker om at hacke så kan det ikke lade sig gøre, medmindre at vi blander os (jeg har ikke hørt om det ihvertfald). Forestil jer en kasse med en hængelås hvor dine app er installeret (hver app har en kasse i den store kassw) . Hængelås sidder udvendigt, så medmindre der kommer en (os der installerer en app med tilladelse til at feks foretage opkald ) og låser op, så vil der intet slippe ud. I mit hoved er Linux det mest sikre der findes, og hvis vi bare tænker os om er der ikke noget at være bange. Et eksempel (der iøvrigt gav os mediedækning i alle danske medier lige fra Business Berlingske, til version 2 og mobilsiden) var da vi faldt over den her app :