" Farligt " at færdes på sin Android, Hjælp søges

buch

New Member
Jeg er godt træt af, at jeg ikke kan bruge min mobil ( Note 3 ) og min Tablet ( Samsung 8,9 )
uden at der står nogen på min skulder og følger med i hvad jeg foretager mig. :huh:

Der har den senere tid være skrevet / talt meget om hvad der er lækket ud på nettet fra diverse apps. og det til trods for at mange af de apps man downloader forsikre een om at det er sikkert at bruge.
Der findes en længere historie om hvilke sikkerhedsbrister der sker på vores IT apparater, den seneste er om Snapchat. som hacker har lækket 200.000 ret private billeder som aldrig skulle være kommet på nettet. Surt Show. ))

Nu er mit ønske,at det må være her på appsandroidsiden at vi kan få hjælp til hvordan vi sikre os.
Jeg kunne forestille mig at man lavede en brugsvejledning i hvilke mulighedder vi har for IKKE at blive overvåget i hoved og r.. men i et let tilgængeligt sprog.
:)
Ved godt at der på nettet findes mange værktøjer om beskyttelse, men de fleste er skrevet i avancerede vendinger som er svære at forstå og hvor man nemt kan komme til at gøre noget forkert
og det var jo ikke meningen.

peterh

New Member
et godt tip er at hvis du browser, enten på mobilen eller via din PC, så kan du bare slå browseren over i "inkognito", så bliver der ikke gemt noget som helst, hverken cookies eller historie mm..

queen

New Member
Buch, nok ikke nogen trøst :), men har læst, at det ikke skulle være selve "Snapchat", der er synderen, da disse billeder bliver slettet efter ganske, ganske kort tid.

Men der skulle være et par andre tjenester, hvor man skulle kunne gemme netop disse Snapchat billeder, og det skulle være på disse app/steder der skulle være et læk.

(personligt kender jeg ikke noget til Snapchat)

buch

New Member
[quote="PeterH" post=12798]et godt tip er at hvis du browser, enten på mobilen eller via din PC, så kan du bare slå browseren over i "inkognito", så bliver der ikke gemt noget som helst, hverken cookies eller historie mm..[/quote]
Hej Peter tak for svaret, men "inkognito"hvad betyder det og hvor finder jeg det i Browseren.
Når det er sagt så tror jeg ikke det er SÅ enkelt "bare" at slå noget fra. Har bl.a. læst at det skaber problemer med Banken og brugen af dit kreditkort til køb på nettet.

Problematikken omkring sikkerhed ved brug af Mobil og Tablet er- efter min mening - langt mere omfattende ellers ville man bl.a ikke lave dicideret kurser omkring det.

buch

New Member
Queen, det er altid bare en lille trøst at hører lidt fra dig.
Nu er mit problem ikke Snapchat, det var bare dagens hotte emne på TVet og på DR-Nyhedder på min Tablet.
Jeg har aldrig selv brugt Snapchat og kommer heller ikke på diverse medier som Facesbook og Twitter.

Jeg læste til langt ud på natten på DR-Nyhedder om sikker heden på vores mobilos eller rettere sagt mangel på samme og blev noget overrasket over hvad der egentlig ligger derude om en selv. Der var også mange forslag til hvad man kunne gøre og det er fint nok, hvis man altså forstår hvad de skriver. Det er tit skrevet i et sprog som er for folk som i forvejen ved en hel masse om avancerede vendinger.

Derfor var min tanke, at netop siden her som hjælper så mange med Android kunne lave en slags Manual eller vejviser til hvordan man sikre sig bedst muligt, men skrevet i et sprog som er til at forstå. Manualen skulle så indholde forskellige mulighedder/ emner som man kunne vælge til eller fra og fortæller hvad der sker på ens mobil når man gør sådan og sådan.
Er helt på det rene med, at det er et stort emne, men da en del i forvejen ligger på nettet må det for nogen af de kvikke skribenter være muligt at overføre tingene til en sikkerhedsmappe/ manual her på siden som alle kan gå ind og se hvad de har brug for så man kan føle sig tryg ved brugen af sin mobil og Table.
Puh-ha det var en længere smørre, men emnet ligger mig stærkt på sinde.

frankow

New Member
go ide at tage det her emne op. der er sikkert mange der er usikre på hvordan og hvorledes og at de så sender masser af skrækhistorier ud i medierne hjælper ikke ttt

buch

New Member
[quote="FrankoW" post=12808]go ide at tage det her emne op. der er sikkert mange der er usikre på hvordan og hvorledes og at de så sender masser af skrækhistorier ud i medierne hjælper ikke ttt[/quote]
Tak for din deltagelse. Håber flere vil bakke op.

kelddaug

New Member
Hvad er det helt nøjagtigt i vil sikre jer imod. ? Hvis man skal være 100% sikker, så skal man holde sig helt fra tlf mobil tlf og andet med en antenne.
Sund fornuft og Google play kommer man længst med.

Sendt fra min SM-T705 med Tapatalk

guldager

New Member
Jeg vil nu også sige at med sund fornuft kommer du længst.

Tænk på det således: Hvis du ikke vil have andre skal have adgang til det, så lad være med at smide det op et sted hvor andre kan tilgå det. Det gælder også alle cloud tjenester som Dropbox, OneDrive, iCloud og alle de andre tjenester. Lige så snart du lægger dine data i andres hænder må du være forberedt på at der kan ske fejl og der er derfor en mulighed for at det bliver lækket.

buch

New Member
Både til Kelddaug og Guldager.
Aller først hvad gør i selv, med hensyn til at geberde jer.
Dernædt: hvor er det typisk for jer der ved en masse i forvejen at skrive brug din sunde fornuft. Jo tak. men hvad er det? Det er jo en sætning enhver kan slynge ud, men hvornår og hvordan ved jeg om jeg har brugt min sunde fornuft ( altså omkring android )
Til Keld: Jeg er meget forundret over at du kan spørge. Hvis du har en simpel viden om hvordan man med enkle klik hist og her kan sikre mig BARE LIDT mod uvedkommende snagen i hvad jeg fortager mig.
så synes jeg du skal skrive det i stedet for at nedgøre mit spørgsmål for jeg ved jo ikke hvad det er jeg skal passe på.
Til Guldager: Jeg vidste ikke at andre kan tilgå Dropbox, OneDrive og andre tjenester af den slags.
Kunne godt tænke mig, at du så have skrevet hvad man evt. kunne gøre i stedet. Hvad bruger du selv ?

guldager

New Member
Buch. Nu sagde jeg ikke at andre kunne tilgå dine data direkte i Dropbox osv.. Men man lægger trods alt sine dokumenter, billeder o.lign. i andres hænder, og så kan der ske sikkerhedsfejl i deres systemer, hvormed andre kan få fat på din data.

Og nu gør jeg præcis som jeg selv siger, hvis jeg har noget som jeg ikke vil have andre skal have adgang til, så smider jeg det ikke op nogle steder, heller ikke Dropbox. Så gemmer jeg det på en ekstern harddisk som backup.

Men nu må jeg sådan set også indrømme at jeg er ret ligeglad hvad Facebook/Google/whatever ved om mig, jeg er en ud af millioner, jeg kommer ikke til at blive targeted personligt af andet end reklamer.

Og ellers gør jeg sådan set ikke andet end at bruge privat/incognito browsing hvis jeg foretager mig noget jeg ikke vil have på min historik.

Men ellers må du gerne komme med eksempler på i hvilke situationer du gerne vil sikre dig, så vil jeg da hellere end gerne hjælpe med at finde en løsning, er det fildeling, beskeder, generel browsing eller noget helt fjerde?
Men det er ikke noget jeg gør i min dagligdag så mit bedste råd vil stadig være at bruge ens sunde fornuft.

buch

New Member
Bravo Guldager, Nu kom der en noget mere forstålig og ikke mindst en venlig facon.
Nu skal jeg jo så være helt ærlig, det er nok ret begrænset hvad jeg helt pesonligt har brug for af en masse sikkerhed.
Det der fik mig på mærkerne er den megen omtale i medierne for tide. Det skal så også erkendes at medierne ofte maler fanden på vægen.
Jeg mener at netop denne hjemmeside ville være det rigtige sted at skrive lidt om de basale sikkerheds gøremål.

Når jeg gennemlæser dit sidste indlæg er det meget af de ting jeg selv gør.
Specielle ting kommer jeg på en USB nøgle.
Det eneste jeg ikke er klar på hvad betyder er privat/incognito browsing, (det er mit manglende engelsk) hvad gør den og hvor meget begrænser den min færden.
Du kan trygt regne med, at jeg vender tilbage hvis noget er uklart for mig. :)

guldager

New Member
Incognito/privat browsing er en mode du kan sætte din browser i som så gør at intet bliver gemt. Det gælder især cookies som hjemmesider bruger til diverse tracking (har du været der før, hvornår har du sidst været der) og ting som at huske din bruger når du åbner siden igen.

Det vil så sige at hvis man slår incognito til så kan hjemmesider ikke genkende dig (og her mener jeg ikke dig personligt, men din browser) og kan derfor ikke følge dig. Det du så frasiger er ting som "husk mig" funktionaliteten som alle sider med et login har (Appsandroid.dk) fx.
Derfor kan det også være ligegyldigt at bruge incognito på hjemmesider hvor du logger på.

Ting som et simpelt Facebook like på en artikel frasiger du dig også da dette bruger cookies til at vide hvem du er på Facebook, for så at sige du liker denne artikel. For nogen er det ligegyldigt for andre er det livsvigtig funktionalitet.

Så alt i alt begrænser incognito dig ikke, men det fjerner en hel masse bekvemmeligheder.

Og den der snak om mediernes tendens til at skyde gråspurve me kanoner er en helt anden snak. ;-)

frankow

New Member
Bush jeg tror lidt du misforstår deres indlæg jeg tror bare de prøver at hjælpe :)
Men jeg er os usikker på det her emne om det står så slemt til som de skriver men som guldalder skrive så er der altid en risiko ved at bruge skytjenester osv.

kelddaug

New Member
[quote="Buch" post=12814]Både til Kelddaug og Guldager.
Aller først hvad gør i selv, med hensyn til at geberde jer.
Dernædt: hvor er det typisk for jer der ved en masse i forvejen at skrive brug din sunde fornuft. Jo tak. men hvad er det? Det er jo en sætning enhver kan slynge ud, men hvornår og hvordan ved jeg om jeg har brugt min sunde fornuft ( altså omkring android )
Til Keld: Jeg er meget forundret over at du kan spørge. Hvis du har en simpel viden om hvordan man med enkle klik hist og her kan sikre mig BARE LIDT mod uvedkommende snagen i hvad jeg fortager mig.
så synes jeg du skal skrive det i stedet for at nedgøre mit spørgsmål for jeg ved jo ikke hvad det er jeg skal passe på.
Til Guldager: Jeg vidste ikke at andre kan tilgå Dropbox, OneDrive og andre tjenester af den slags.
Kunne godt tænke mig, at du så have skrevet hvad man evt. kunne gøre i stedet. Hvad bruger du selv ?[/quote]

Det var ikke for at nedgøre spørgsmålet, Buch.!

Tlf og tablets nu til dags er som en pc, så med sund fornuft mener jeg, at man ikke skal være naiv og godtroende, når man begår sig på nettet, hverken fra pc eller andre enheder, f.eks besøg på fy fy sider, kan der poppe en op som siger "Advarsel du har så og så mange virus på din pc, klik for at scanne" det er noget i den dur, man ikke skal tro på.. være skeptisk eller utrolige tilbud, som er for gode til at være sandt... det er de sjældent.
Du skal gøre det du plejer på din pc og på tlf kun holde dig til Google Play Store, for at hente apps og så ellers sund fornuft, så er der ikke nogen problemer i det.

Man kan ikke sikre sig imod at nogen hacker div. servere, men kan kan lade være med at have ting på tlf, man ikke vil dele med andre.

Jeg er af den overbevisning at Antivirus app er hat og briller, da Google selv scanner apps på Google Play og kan også gøre det på tlf, hvis det skulle være. Så jeg har ikke antivirus, hverken på tlf eller pc, jeg har ikke haft det i nogle år og har ikke været uden for noget mistænkeligt.

Det er ikke farligere at færdes på sin Android, end det er på Apples Ios eller Windows Phone.

Håber du kan bruge det til noget ellers så spørg, hvis der er noget specielt du gerne vil vide.

buch

New Member
Godt ord igen. Hvor er det herligt, selvfølgelig kan jeg bruge det i skriver til noget fra jeg begge to Kelddaug og Guldager.
Jeg var ude efter nogle gode forklaringer og en debat om "faren" ved at færdes på sin mobil og Tablet
og i givet fald hvad man kan gøre ved det. Det har jeg langt ad vejen opnået tak skal i have.
Der findes sikkert flere gode forslag derude, men det vigtigste er, at nu kan dem der herinde bruger Android ser hvad de kan gøre ved problematikken at beskytte sig eller bare at bruge sin sunde fornuft. o))

.

kelddaug

New Member
Buch, du skal ikke være nervøs for at være på., med dine enheder... jeg har ikke i dk hørt om eller oplevet nogen som har været ud for noget grimt.
Pressen er slemme til at piske en steming op og råbe vagt i gevær for ingenting, synes jeg.
Man skal virkelig være et fjols og naiv og sige ja til det, hvis man skulle få skidt ind her i dk.

Send from S5 Prime from 28mobile.com

buch

New Member
[quote="kelddaug" post=12821]Buch, du skal ikke være nervøs for at være på., med dine enheder... jeg har ikke i dk hørt om eller oplevet nogen som har været ud for noget grimt.
Pressen er slemme til at piske en steming op og råbe vagt i gevær for ingenting, synes jeg.
Man skal virkelig være et fjols og naiv og sige ja til det, hvis man skulle få skidt ind her i dk.
Send from S5 Prime from 28mobile.com[/quote]

Tak for din venlige omsorg . Jeg vil være ekstra omhyggelig fremover, men kan dog stadig godt sove om natten o)) Tak for hjælpen :)

buch

New Member
Så blev det Dropbox tur til indgriben, godt nok i begrænset omfang, men alligevel.

Jeg husker, at Guldager tidligere i emnet her skrev at risikoen for at der sker fejl altid er der og desværre Guldager fik du ret.

Nu gik jeg ind i min Dropbox. 1. for at ændre mit Password. 2. For at læse lidt om hvad den egentlig står for.
Allerede på første side fik jeg min første hovedrysten, for ca. midt på siden står der.
<strong>Du kan slappe helt af, fordi du ved, at dine ting ligger sikkert i Dropbox og aldrig vil gå tabt.</strong>
Så er spørgsmålet, hvad skal jeg bruge det til, når det alligevel ikke passer.

guldager

New Member
Nu var det jo netop ikke Dropbox der havde et sikkerhedshul, men tredjeparts-tjenester.

Som Høy så fint skriver <a href="http://www.appsandroid.dk/joomla/nyheder/android-apps-nyheder/2491-adgangskode-dropbox.html" />her</a>:
"Det er <strong>vigtigt </strong>at nævne her at Dropbox ikke er blevet hacket og at oplysningerne der er blevet lækket er via tredjeparts-tjenester og fordi at urelaterede tjenester er blevet hacket...så Dropbox er stadig sikkert at bruge."