Er [apps der streamer ulovligt indhold] ulovligt at bruge?

peterh

New Member
Kære brugere! Vi har i moderator teamet besluttet at ændre nogle ting i denne tråd. Først og fremmest skal I vide at vi meget gerne vil holde diskussionen åben her på forum, også om emner der omhandler ting som vi måske ikke billiger, men som vi stadig synes fortjener en åben debat.

Derfor synes vi også at denne tråd har sin berettigelse.

Men vi kan og vil ikke acceptere at der henvises til apps eller anden software med navns nævnelse, så man på den måde selv kan gå ud og finde de omtalte programmer på nettet. Derfor har vi slettet enhver omtale af et specifikt program eller app som kan giver anledning til at man bryder loven.

Mvh moderatorteamet

nogle siger at den [app navn er slettet af mod] er ulovlig at bruge har spurgt Morten Høy og han mener at den er ulovlig men hvis man læser om den så skriver de nogen steder at den ikke er ulovlig men er det ikke altid ulovligt at streame film man ikke har betalt for uanset hvordan man vender og drejer det?

jmolholm

New Member
[app navn er slettet af mod] er ikke ulovligt at eje eller at downloade det er først når du begynder at downloade de film og serier der er inde på [app navn er slettet af mod].. Dog ikke dem der er frit tilgængeligt lovligt på nettet

Så kan man diskutere det etiske i at hvis man kopiere en film om det så er tyveri fordi kunstnerne mister jo ikke kopien.. Altså man stjæler ikke noget..

Indtil videre ser det ud til at coda og de andre copyright håndhævere st det er ulovligt at bruge [app navn er slettet af mod] eller [app navn er slettet af mod] eller andre klienter som kører på torrent ware

Lige for at præcisere du må godt have software som kan downloade ulovlige filer men du må selvfølg elig ikke bruge den til det

Giver det mening :)

EDIT:
Selvfølgelig hvis [app navn er slettet af mod] har rettigheder til at streame de forskellige film og serier er det ikke ulovligt.. Men siden de anbefaler ar man kører sin forbindelse igennem en VPN så tror jeg ikke at det er lovligt.. Primært bruger folk de tjenester til at skjule sin identitet til netop at "torrente" sine filer ..

Det er lidt som at spørge, om det er ulovligt at bruge et koben. Bryder man ind i et hus med det, ja så er det selvfølgelig ulovligt, men ikke hvis man bruger det til lovlige aktiviteter.

På samme måde bryder man ikke loven ved at installere [app navn er slettet af mod] og heller ikke ved at kigge rundt i menuerne for at se på udvalget. Imidlertid er det et brud på ophavsretsloven at downloade og dele materiale, man ikke har rettighederne til, så den bryder man, hvis man ser en film med [app navn er slettet af mod]. [app navn er slettet af mod] bruger nemlig torrents og derfor downloader man filen imens man ser den og deler den samtidigt med andre. Det er "rygraden" i torrent systemet.

Mvh. Søren [app navn er slettet af mod]

palleppe

New Member
i kunne lave sådan et "dark forum" som man kun kan komme ind i når man er logget ind (til høy, jmolholm og johndoe) og der ku man så råde hinanden om sådan noen ting som ikke er helt lovlige var det ikke en go ide? de har de andre steder men skal selvølig passe på at det ikke blier sådan et sted hvor folk deler pirat ting :)

@søren ffra [app navn er slettet af mod]: spørgsmål til dig - hvad så med de serier der har været vist i fjernsynet og som man kan se via netflix? jeg forstår godt at det er ulovligt at downloade film der går i biografen men er det oss ulovligt hvis filmen har været vist i fjernsynet på en kanal man selv har?
jeg bruger VLC på Android. den kan afspille de film man henter fra [app navn er slettet af mod] by the way.

Det kan jeg ikke svare på, jeg er ikke jurist. Faktum er dog, at ingen almindelige brugere nogensinde er blevet straffet for at downloade med torrents i Danmark. Man kan tolke det som, at bevisbyrden er meget svær for anklageren at løfte.

Men det er stadig ulovligt, så du må ikke betragte mine konstateringer af fakta som opfordringer til at begå kriminalitet :)

johndoe

New Member
Jeg kan love dig for at der ikke bliver tale om at lave et ” dark forum” hvor man kan råde hinanden om ulovligheder på nettet. Hvis det ikke tåler dagens lys, så tåler det heller ikke dette forum.

johndoe

New Member
[quote="Palleppe" post=13448]i kunne lave sådan et "dark forum" som man kun kan komme ind i når man er logget ind (til høy, jmolholm og johndoe) og der ku man så råde hinanden om sådan noen ting som ikke er helt lovlige var det ikke en go ide? de har de andre steder men skal selvølig passe på at det ikke blier sådan et sted hvor folk deler pirat ting :)

@søren ffra [app navn er slettet af mod]: spørgsmål til dig - hvad så med de serier der har været vist i fjernsynet og som man kan se via netflix? jeg forstår godt at det er ulovligt at downloade film der går i biografen men er det oss ulovligt hvis filmen har været vist i fjernsynet på en kanal man selv har?
jeg bruger VLC på Android. den kan afspille de film man henter fra [app navn er slettet af mod] by the way.[/quote]

Det et altid ulovligt at afspille ophavsretligt materiale som man ikke har rettighederne til. Altså, sidder du ikke inde med rettighederne til at afspille materialet, så må du på ingen måde eller ved hjælp af noget som helst afspille den film/serie/musikstykke du har i tanke.

Men har du en dvd derhjemme med en film, så må du gerne kopiere den for at tage en sikkerhedskopi. Reglerne er dog lidt rigide på dette område, for du må ikke bruge din kopi i stedet for originalen. Du skal bruge originalen, og sker der noget med den, så må du bruge din sikkerhedskopi. Det er dog ikke en regel der nogensinde bliver håndhævet.

Hvis du altså har set en serie på en tv-kanal, eller via Netflix, så har du dermed ikke opnået rettigheder til at spille serien via
[app navn er slettet af mod]. Hvis du har en dvd med en film må du heller ikke se den via [app navn er slettet af mod], da det er tredjemand der har kopieret filmen, hvilket ifølge reglerne heller ikke er lovligt.

johndoe

New Member
[quote="Sren-Wahlgren-google" post=13452]Det kan jeg ikke svare på, jeg er ikke jurist. Faktum er dog, at ingen almindelige brugere nogensinde er blevet straffet for at downloade med torrents i Danmark. Man kan tolke det som, at bevisbyrden er meget svær for anklageren at løfte.

Men det er stadig ulovligt, så du må ikke betragte mine konstateringer af fakta som opfordringer til at begå kriminalitet :)[/quote]

Én gang skal jo være den første, og så ville det være ualmindeligt træls at det lige netop blev én selv.

johndoe

New Member
I øvrigt vil jeg gerne henstille til at man holder snakken til OM det er lovligt og fornuften i at reglerne er som de er på dette område, og ikke kommer ind på HVORDAN man gør. Palleppe, du bevæger dig på en knivsæg med dit indlæg angående VLC.

Jeg er ikke overbevist om, at det per automatik er ulovligt alene at afspille materiale, man ikke har rettighederne til. Der er vist ikke faldet domme desangående i DK, men i Tyskland ved jeg, det ikke er ulovligt at <u>streame</u> film og serier selvom man ikke har ret til det. [app navn er slettet af mod] er dog ikke streaming, da filen afspilles imens den downloades, og så deler man jo også imens, men det er en anden sag.

johndoe

New Member
[quote="Sren-Wahlgren-google" post=13473]Jeg er ikke overbevist om, at det per automatik er ulovligt alene at afspille materiale, man ikke har rettighederne til. Der er vist ikke faldet domme desangående i DK, men i Tyskland ved jeg, det ikke er ulovligt at <u>streame</u> film og serier selvom man ikke har ret til det. [app navn er slettet af mod] er dog ikke streaming, da filen afspilles imens den downloades, og så deler man jo også imens, men det er en anden sag.[/quote]

En forklaring af hvordan man ser på ophavsretten (i forbindelse med streaming) i Danmark kan læses her:

http://www.jslaw.dk/2015/01/streaming-er-da-lovligt-er-det-ikke/

johndoe

New Member
Nu skriver du selv at din app er en ”torrent handler” hvilket sætter tingene i et helt andet lys. Så er der jo ingen tvivl om ulovligheden, da der jo skabes en kopi af det ulovlige materiale på éns egen enhed, som så igen deles.

palleppe

New Member
[quote="JohnDoe" post=13469]I øvrigt vil jeg gerne henstille til at man holder snakken til OM det er lovligt og fornuften i at reglerne er som de er på dette område, og ikke kommer ind på HVORDAN man gør. Palleppe, du bevæger dig på en knivsæg med dit indlæg angående VLC.[/quote]
ok det tænkte jeg ik over men jeg ka godt forstå det :)