Batterilevetid

guldager

New Member
Nå.. Nu er det vidst på tide at jeg skifter telefon igen, og så læste jeg selvfølgelig HTC Ones anmeldelse her på siden.

Nu kommer problemet så. Kan det virkelig være rigtigt at batterilevetiden på Android-topmodeller i dag er så dårlig, eller er det kun et problem nogle af dem har?

Ideelt set måtte de godt holde som vores 3310 gjorde dengang. Men det ved vi jo alle godt ikke kommer til at ske. ttt
Men det jeg som minimum kunne tænke mig var at den som minimum holdt fra jeg stod op til jeg gik i seng (ved alment forbrug). Og hvis jeg så var bare en smule forudseende, og slog synkronisering fra, så kunne man tage i byen og så stadig kunne bruge sin telefon til at finde hjem igen.

Er det virkelig en umulig problemstilling, eller er det bare mig der læser forkert rundt omkring?

themixer

New Member
En ting man skal være opmærksom på med de telefoner vi har i dag, er at de langt fra er magen til f.eks. nokia 3310eren, da det jo mere eller mindre er en bærbar computer vi har i lommen.
Bl.a. på grund af de meget højere specifikationer, vil de også forbruge det mere strøm, på bare at lave ingenting.
Og nej, problemer med batteri-levetiden, er ikke kun et android problem, ævle telefonerne har også samme problem.

Man kan dog afhjælpe evt. problemer, med at batteriet tømmes for hurtigt, noget ved, at være kritisk med hvad man har slået til på sin telefon, f.eks. kan wifi gnaske godt med strøm i sig, så hvis man ikke har behov for wifi, kan man med fordel slå det fra, det samme gør sig gældende med gps.
Som med bærbare PCer, så gælder det også på smartphones, at jo flere programmer man har kørende, jo mere strøm forbruges der, og dermed forkortes hvor lang tid, telefonen kan leve uden en strømforsyning.

Telefonerne fra HTC, Samsung osv, har desværre en ekstra ulempe, nemlig al det ekstra, som producenterne vælger at fylde ovenpå android. Slår man ikke det fra, vil det også bare være en strømsluger.
Går jeg f.eks. ind under batteri, på min Samsung Galaxy S3, og ser på hvor meget vågen/aktiv den er, så er den meget mere vågen/aktiv, end min Nexus 4 (selv om de begge køre stort set samme apps (der er kun Samsungs apps til forskel) og med samme opsætning) er, og det endda selv om rent hardware set, så har de næsten samme ydeevne.

Det eneste som virkelig kan give os en betydelig længer levetid på batteriet, er hvis der kommer et større batteri i telefonerne, men det har så den ulempe, at de bliver tungere og tykkere.
At de blev tykkere og tungere, ville dog ikke gøre mig noget, da jeg alligevel ikke kan mærke den store forskel på, om min telefon vejer 100, 200 eller 300 gram, og kan også sagtens leve med en tykkere telefon (har Samsungs 3000 mAh i min S3er).

Høy

New Member
Enig med TheMixer :)
En anden ting du kan gøre er at skrue ned for lysstyrken på skærmen der stadig er den største strømsluger.
Men ja, et større batteri er nok den bedste løsning, men på f.eks HTC One (som holder strøm en anelse længere end Xperia Z og SGS4 efter min vurdering), da har jeg alligevel strøm fra tidlig morgen til sen eftermiddag og det er jeg tilfreds med (tænk på at det er en fuld HD skærm)...men når jeg tænker på hvad min Nokia 2700 classic kunne holde så er det her jo ringe, det kan vi ikke løbe fra.....
Du vil have en ny model? ellers er der jo RAZR MAXX: http://www.appsandroid.dk/joomla/motorola-razr-maxx-test.html
Og hvis det er en tablet du søger så klarer Xperia tablet Z sig ret godt med bastteritiden: http://www.appsandroid.dk/joomla/sony-xperia-tablet-z-test.html
Men i bund og grund er problemet på alle smartphones, og jo bedre de bliver (feks fuld HD skærm og 4G) jo mere strøm tager de bare ttt

klintoe

New Member
Jeg vil ikke sige det er dårlig ting (Taskkiller), brug hellere din sunde fornuft, for som de andre også nævner, jo mere der er tændt, jo mere sluger den.... (skærmen er så den største synder og bruger uden tvivl mest strøm, hvor man kan spare en del, hvis man skruer ned for lysstyrken!) Rimelig enkelt, må man sige :)

Jeg har normalt Wifi, Data og placering/GPS tændt, som gør at den sagtens kan holde det meste af dagen.. Men som igen afhænger af, hvor meget bruger jeg den så, i løbet af dagen!! Om aften er den nede på omkring 30%, med et rimelig forbrug....

Til gengæld har jeg testet den udenlands, hvor jeg slår ALT fra.
Der bruger jeg den kun til lidt SMS... og så sker der mirakler, MAX 10% på en hel dag.... Pænt imponerende, synes jeg :)

guldager

New Member
Hmm. Nu var det ikke så meget at stille spørgsmål omkring hvorfor batteritiden er så dårlig i dag. Og jeg kan godt se hvorfor i troede det.

Det jeg godt ville høre var om man, uden at miste alt for meget af oplevelsen, kunne få topmodellerne til at holde fra man står op og til man går i seng? Og hvad i gjorde for at undgå at gå fra stikkontakt til stikkontakt?

klintoe

New Member
Hvis jeg skal være sikker på en hel dag, så slår løbende data og WiFi fra..... Så kan jeg sagtens få One til holde strøm :)

themixer

New Member
[quote="Guldager" post=10386]Det jeg godt ville høre var om man, uden at miste alt for meget af oplevelsen, kunne få topmodellerne til at holde fra man står op og til man går i seng? Og hvad i gjorde for at undgå at gå fra stikkontakt til stikkontakt?[/quote]

For at kunne svare på, om man evt. mister noget af "oplevelsen", kræver det en helt klar definition hvad ordet "oplevelsen" dækker.
Uden en klar definition af ordet, så vil svar på spørgsmålet, blive ud fra flere forskellige definitioner af ordet, og vi kan nemt komme ud for, at ingen af dem, kommer bare i nærheden af det du definere ordet som.

Anyway, med mit brug, som ikke er voldsom meget surf, stream musik osv, men mere opkald, sms og mail.
På de telefoner jeg har haft, har jeg som regel kunnet have skærmen tændt (køre uden automatisk lystilpasning og på ca 50% lysstyrke) i ca en times tid,og en times tid eller to i opkald, med 3G slået til hele tiden, og wifi slået til engang imellem, uden de store problemer på standard batteriet.
Med standard batteriet, har jeg som regel ca. 15 til 20% strøm tilbage (efter en dag på ca 14 til 15 timer), når jeg sætter den til ladning, når jeg går i seng. Når jeg har brugt større batterier, så er der alt efter størrelsen af batteriet ca 20 til 40% strøm tilbage.

Høy

New Member
Hvis du bare mener den generelle oplevelse (men jeg er helt med på hvad TheMixer mener), så ja. Jeg har altid alt slået fra undtagens Gmail. Facebook, twitter osv, åbner jeg bare en gang imellem og tjekkker, og ellers får du jo en gmail og kan åbne den vej..især facebook og twitter kan godt hive noget strøm, og så hvis du vælger at synce dine mails i lang tid...feks kan du vælge kun at synce indbakken for den seneste uge.
Xperia Z er ret genial (HTC One har det samme, bare ikke lige så godt...self :) ) , at den slår internettet fra i det sekund skærmen bliver slukket og du kan så bestemme om der er nogle apps der stadig skal bruge internet.
Lysstyrke: den største strømsluger af dem alle, men her går jeg lidt på komprmi med oplevelsen da jeg for det meste skruer lidt langt ned via en widget på startskærmen. Det er vel også lidt om et spørgsmål om tilvænning, altså for nogle er det virgtig at få notifikationerne fra FB lige med det samme osv.
Et andet godt råd som ikke går ud over oplevelsen (min mening) er at du istedet for at bruge apps kan bruge browserversionen af feks facebook og twitter, jeg foretrækker faktisk browserversionen...og så kan du jo når du sidder ved din PC og arbejder gøre det til en fast vane at du oplader din smartphone via din PC...det gør jeg altid Con

guldager

New Member
Nu er jeg ikke den der bruger min telefon hele tiden, men kræver stadig at mine ting er synkroniseret.
Jeg har 3 email konti hvor 2 skal være real-time synkroniseret, og den sidste kan jeg godt klare kun bliver tjekket et par gange om dagen. (jeg behøver ikke at have det synkroniseret meget mere end en uge tilbage, men jeg får altså mails som gerne skal svares på hurtigst muligt)
Derudover bruger jeg forholdsvis meget Facebook til at skrive med folk (i stedet for sms) så derfor skal denne også være logget på hele tiden.
Resten af mine sociale medier behøver ikke være online før jeg manuelt tjekker dem.

Ud over det, så skal den, som minimum, kunne holde til 1-2 timers musik (offline, ikke streaming) og den samme tid på at læse nyheder. (Til og fra skole/arbejde).

Det er nogenlunde sådan mit daglige forbrug ser ud. Og med hensyn til skærmbelysning så er jeg selv en af dem der manuelt sætter lyset, da jeg ikke kan holde ud at have en for stærkt oplyst skærm. Lige nu sidder jeg fx på ca. 8 % belysning på min Galaxy tab. Og jeg holder mig generelt lavere end de fleste.

Og her skule der så gerne være plads til at bruge telefonen lidt mere end normalt uden at tænke på at nu har jeg ikke nok batteri til resten af dagen.

Høy

New Member
Hvis ikke du ligger og daser den i solen så burde du altså have nok strøm. I testperioden havde jeg lysstyrke på 40 til 50, fuld sync på 4 mails samt Twitter (jeg får omkring 40 mails dagligt via appsandroid, ser Netflix og hbo når jeg holder pause (omkring 2 afsnit af 45 minutter), surfer på den..... Meget. Jeg besvarer godt og 15 mail dagligt fra mobilen...

guldager

New Member
Mange tak allesammen. Det lyder som om at jeg godt kan forvente at telefonen vil holde en hel dag for mig.
Det er da helt klart en telefon som jeg har med i mine overvejelser.

Høy

New Member
havde du windows nu egentlig..hvis ja, hvorfor overvejer du at skifte (foruden selvfølgelig at du savner os helt vildt)?

guldager

New Member
Jep. Har staid min Lumia 800 - som der står i min signatur :-;. Og jeg overvejer at skifte af flere grunde. For det første er tredje parts support langt fra det samme som på Android/iOS. Derudover, da jeg hovedsageligt laver web udvikling nu vil det blive meget lettere at lave debugging med en Android end det er med nogle af de andre platforme.

Og så er performance og smoothness blevet langt bedre i forhold til dengang jeg skiftede fra Android. Hvilket jeg syntes var en stor mangel på det tidspunkt.

hedegaard

New Member
Alternativt kan du også købe en af de transportable opladere. Man kan sagtens få dem store nok til mere end 1 ladning, men problemet er så at du slæber rundt på flere ting, og det er sjældent særlig rart med den ekstra vægt/fylde.
Muligheden foreligger, så hvis du ikke allerede er klar over det, ved du det nu :)

guldager

New Member
[quote="Hedegaard" post=10411]Alternativt kan du også købe en af de transportable opladere. Man kan sagtens få dem store nok til mere end 1 ladning, men problemet er så at du slæber rundt på flere ting, og det er sjældent særlig rart med den ekstra vægt/fylde.
Muligheden foreligger, så hvis du ikke allerede er klar over det, ved du det nu :)[/quote]

Det er skam noget jeg har tænkt på. Men som du selv siger, så er et bare endnu en ting man skal have med i lommerne, og det ville jeg helst gerne undgå.

buch

New Member
Har fulgt lidt med i problematikken strøm som nok er et problem for de fleste af os. ttt Vi må jo nok erkende, at jo mere avancerede vores mobiler/mini pcer bliver jo mere strøm skal der til. :-; Når man nu ikke kan løbe fra <u>det</u> må det efter min opfattelse ligge helt klart at "slæbe" ekstra strøm med sig. Undertegnede har selv 2 stk. Om den skal ligge i bukselommen eller et andet sted er individuelt. Den ene jeg har vejer kun 27g og kan sættes på sin nøglering eller fast med en lille karabinhage på sin taske eller rygsæk. Den anden vejer 70g og ligger permanent i min taske. Det vigtigste for mig, er ikke om den tar plads et eller andet sted, men at jeg er dækket ind med strøm indtil jeg kommer til en stikkontakt.
P.S. Tar dem frem en gang i mellem for at tjekke at der nu er strøm på.

guldager

New Member
Det var sku da en lille en du havde dig der. Hvilken er det der kan være i din nøglering. Den lyder meget spændende.

buch

New Member
[quote="Guldager" post=10416]Det var sku da en lille en du havde dig der. Hvilken er det der kan være i din nøglering. Den lyder meget spændende.[/quote]
Sidder i øjeblikket at roder med at finde ud af hvor jeg har købt den, da det er meget længe siden. Mener det er MobileFun. Kan på et tidspunkt tage et biled af den hvis du er interesseret. Hvis det glipper må du godt få min da jeg bruger en anden. men også har set en mere smat en på MobilFun.

guldager

New Member
[quote="Buch" post=10418]Hvis det glipper må du godt få min da jeg bruger en anden. men også har set en mere smat en på MobilFun.[/quote]

Ellers tak. Det var nu mere fordi jeg ikke vidste at der fandtes nogen i den størrelse, så det var mere for at se hvad sådan en satan kostede, og om der var andre på markedet.

buch

New Member
[quote="Guldager" post=10420][quote="Buch" post=10418]Hvis det glipper må du godt få min da jeg bruger en anden. men også har set en mere smat en på MobilFun.[/quote]

Ellers tak. Det var nu mere fordi jeg ikke vidste at der fandtes nogen i den størrelse, så det var mere for at se hvad sådan en satan kostede, og om der var andre på markedet.[/quote]
Guldager
Der er temmelig mange på markedet. Har fundet en der nem og har mange i forskellige prislag. Fandt også en til en nøglering til kun 82Kr. + porto og en anden lille smart en til kun 99Kr. Mærkværdigvis kaldes de også Backup batteri .
http://www.24hshop.dk/FrameworkBasic/ShowSearchResult.aspx?pagenum=1&pagesize=50&searchString=Backup batteri.
P.S. Det kan jo være der er andre der er interesseret.

<div class="attachments"><div class="attachment_title">Attachments:</div><ul><li><a href="https://www.appsandroid.dk/media/2013/07/82.jpg">82.jpg</a></li><li><a href="https://www.appsandroid.dk/media/2013/07/99.jpg">99.jpg</a></li></ul></div>