Anmeldelse af Sony Xperia T3

thumb sony-xperia-t3-test

Sony Xperia T3 test. 

Anmeldelse af Sony Xperia T3 der igennem de sidste 3 uger er blevet testet på kryds og tværs.

Først kan du hvilke specs vi sætter pris på og dernæst læse anmeldelsen. 

Sony Xperia T3 fremhævede specifikationer:

  • 5.3″ Triluminos IPS display (720 x 1280 pixels).
  • 8 GB interne hukommelse (understøtter micro SD kort op til 32 GB).
  • 1 GB RAM.
  • WIFI/4G/GPS/NFC/Bluetooth mm.
  • Android 4.4.2.
  • 8 MP kamera bagpå og et 1.1 MP kamera foran.
  • Snapdragon 400 chip med en 1.4 Ghz quadcore CPU og Adreno 305 GPU.
  • Batteri på 2500 mAh.
  • Vægt: 148 gram.
  • Stereo FM radio med RDS.

Udseende:

Sony Xperia T3 er en middelklasses Android smartphone, der trods de noget billigere byggematerialer set i forhold til Xperia-topmodellerne, dog stadig formoder at holde den kendte Xperia linje, hvilket betyder at den ikke ser så billig ud som den egentlig er.

Xperia T3 er nemlig bygget i plastik, og med en ramme af rustfrit stål rundt om hele mobilen. Bagbeklædningen er gummilignende (bliver opdateret når jeg har fundet ud af hvad bagbeklædningen er fremstillet i)og adskiller sig lidt fra resten af mobilen, hvilket giver den et pænt look.

Desværre er bagbeklædningen meget modtagelig overfor fedt, om den er mere modtagelig end glas skal jeg ikke kunne sige, men det ses ihvertfald meget tydeligt på Xperia T3.

DSC 0392

På højre side har vi indgang til micro SD kort og SIM øverst, nede midtpå den velkendte runde tænd/sluk knap, og længere nede volume op/ned. Nederst er der en dedikeret knap til kameraet.

På venstre side har vi micro USB indgangen og oven over mobilen sidder Jackstikket lige hvor det skal sidde. 

Foran har vi den 5.3″ store skærm med Sony logoet oven over og sensoren, og når skærmen er tændt er der 3 trykfølsomme on-screen knapper som du måske kender fra tidligere Sony enheder med Android. 

Xperia T3 er en pæn mobil og tykkelsen på 7 mm gør at den ikke føles så stor som den er.

Den kan ikke måle sig med f.eks Sony Xperia Z2 i byggekvalitet, og det er heller ikke meningen, og du kan godt mærke at du ikke har at gøre med en dyr mobil når du står med den i hænderne. Når det er sagt så virker den solid og da bagbeklædningen ikke kan tages af er mit bud at den godt kan tåle at blive tabt uden at gå i stykker. 

DSC 0368

Brugerfladen:

Sony´s egen UI som bliver lagt oven på det rene Android har altid været simpelt i forhold til andre producenters brugerflader som Samsung, LG, og HTC, og der er heller ikke så mange funktioner, og sammen med det enkle design synes jeg at Sony har fundet noget der virker og som kan bruges af alle og enhver. Måske sågar min mor kan bruge det?

Kniber du to fingre sammen imod hinanden har du mulighed for at tilføje apps og widgets, og i din statusbar er der hurtig adgang til f.eks WIFI, lyd, og NFC mm. 

Screenshot2014-09-06-11-12-Via “små apps” kan du have flere widgets på dine startskærme oven i hinanden og du kan swype dem ud til siden for senere at swype dem ind på skærmen igen hvis du skal bruge dem.

Screenshot 2014-09-06-11-16Sony´s eget tastatur er et af de bedste der kan erhverves til smartphones og tablets, og du kan hente det som en selvstændig app via Google Play. 

Screenshot2014-09-06-11-14-Kamera:

Xperia T3 kommer med et 8 MP kamera med Exmor RS og HDR og foran sidder der et kamera på 1.1 MP til selfies mm.

Som standard står kameraet til automatisk selv at finde ud hvordan billederne skal knipses, og står den i automatisk tilstand kan kameraet genkende op til 36 forskellige motivtyper, lige fra nærbilleder til direkte sollys.

Du kan selv vælge om du vil have dine billeder i 16/9 eller 4/3 format.

Billederne er ganske fine og klare, men der er ingen tvivl om at du skal benytte den automatiske indstilling hvis du vil have gode billeder.

DSC 0026

DSC 0030

DSC 0035

Ganske som på topmodeller som Sony Xperia Z1 Compact og Sony Xperia Z2 kan du installere nye applikationer direkte i kameraet på Xperia T3, og der er efterhånden et fint udvalg.

Da brugerfladen i kameraet er den samme på tværs af nyere Sony smartphones kan du fint bruge vores guide til hvordan du installerer apps i kameraet på Xperia Z2, til Xperia T3.

På højre side af mobilen har du nederst en knap der bringer dig hurtigt ind til kameraet uanset hvor du er, eller om mobilen er tændt eller slukket, hvilket i sig selv er en ret nyttig funktion. Desværre skal knappen have så hårdt et tryk at det er svært at holde Xperia T3 stille nok til at billedet bliver godt, så som genvej til kameraet er den fin men den egner sig absolut ikke som shutter når der skal knipses billeder.

Videooptagelse kan ske i fuld HD, og kvaliteten af optagelserne er faktisk heller ikke værst med tanke på at vi har at gøre med en mellemklasses mobil.

Praksis:

Sony Xperia T3 har ikke genstartet af sig selv eller lavet ét eneste forceclose i de uger jeg har testet den har været stabil når jeg har spillet spil eller set film.

Lyden under opkald er fin og der er indbygget telefonsvarer hvilket er virkelig nyttigt i dagligdagen. Der er mulighed for at fjerne støj i baggrunden, dette virker selvfølgelig kun på den du snakker med, ligesom at der også er equalizer med 3 muligheder for at gøre opkald mere behagelige.

WIFI, 4G, GPS, Bluetooth og NFC er der ingen problemer med på den testmodel jeg har fået tilsendt, og Xperia T3 fungerer fint sammen med produkter som Smartband og Smartwatch 2.

En ting der har imponeret mig er standby-tiden og med STAMINA (Sony`s egen strømsparefunktion der bla. slår internetforbindelserne fra under dvale) slået til og mobilnetværk og WIFI tændt, sluger Xperia T3 kun 3% af batteriet på 16 timers varig standby.

I praksis er lysstyrken som altid den største strømsluger og muligheden for automatisk lysstyrke er en værre drillepind, da den bliver alt for mørk. Jeg formoder at dette er en fejl der vil blive rettet op på i fremtidige opdateringer.

Det 2.500 mAh store batteri klarer faktisk at holde til næsten 6 timers Netflix, og er du ikke storforbruger af din mobil som jeg er, vil du have strøm til hele dagen, til trods for at skærmen jo er 5.3″ og altså en stor skærm.

Lysstyrken kan skrues rigtig godt op og selvom vi stadig er et godt stykke vej fra at kunne bruge vores mobiler uden problemer udenfor i solen, er der så meget lys i skærmen på Xperia T3 at vi er på vej.

 – Anmeldelse af Sony Xperia Z3

Den 5.3″ store skærm er fin i det daglige og egner sig rigtig godt til at se film på eller spille spil.

Synsvinklen er forbedret betydeligt i forhold til tidligere modeller som Sony Xperia Z1 og Xperia Z Ultra, skærmen reagerer mere eller mindre hver gang du rører den. Det store problem ved skærmen er at den spiser fedtfingre til morgenmad og især hvis der er varmt vil du skulle tørre den af ret ofte. Når der er fedtfingre på den reagerer den ikke som den skal.

Der kan godt være lidt hakkeri når du scroller hurtigt igennem hjemmesider eller dine menuer, men generelt kører det fint og uden problemer. Er du til tunge spil kan den godt blive hurtig varm bagpå. 

Konklusion:

Sony Xperia T3 modtager vores “AppsAndroid.dk anbefaler” badge, da den har kørt upåklageligt i hele testperioden.

Den har en stor skærm med en høj lysstyrke, et batteri på 2.500 mAh der kan holde strøm fra morgen til aften (for at sammenligne med en topmodel, så har Samsung Galaxy S5 et batteri på 2.800 mAh), et design der til trods for at knapperne virker lidt billige er pænt og stilet, og udstyret med et kamera der kan bruges til at fange de vigtige øjeblikke.

Sony har med Xperia T3 gives deres kunder mulighed for, til en lav pris, at få 4G med i lommen, pakket ind i en tynd og pæn designet smartphone, der ydermere er udstyret med et godt kamera og et batteri der holder fra morgen til aften.

Derfor anbefaler vi Sony Xperia T3. 

appsandroid anbefaler ikon-01

En ting vi savner og som vi efterhånden tager som en selvfølge når det er produkter fra Sony, er at Xperia T3 ikke er støv og vandtæt, og det trækker ned.

Noget andet er at opløsningen på skærmen (1280 x 720) gerne måtte have været lidt højere og den interne hukommelse lidt større.

Her skal vi selvfølgelig tænke på prisen, og Xperia T3 er en god allround telefon til f.eks den studerende eller teenageren i huset der gerne vil have en stor skærm på sin smartphone uden at skulle bruge en masse penge.

Når vi anmelder produkter tager vi prisen med i vores bedømmelse, men samtidig kigger vi også på hvad andre produkter kan i forhold til det produkt vi tester.

Da prisen på Xperia T3 i skrivende stund er omkring 2800 kroner lander den på 5/6. Det betyder at vi mener at den på nuværende tidspunkt er lidt for dyr i forhold til hvad lignende modeller koster, og den burde have været 500 kroner billigere. Kommer den på et tidspunkt ned i pris er den 6 ud af 6 stjerner værd.

Vores vurdering: 5/6

appsandroid bedømmelse 500px-03

DSC 0454

(11) kommentarer
    1. Du kan trykke på “forum” oppe i menuen helt øverst på hjemmesiden så kommer du ind i et forum hvor du kan stille spørgsmål 🙂

  1. tak for en go anmeldelse af xperia t3 jeg har ventet på anmeldelsen af den og selom du skriver at prisen er lige i overkanten bliver det min næste smartphone 🙂

  2. hej alle sammen. jeg har rigti meget tænke over at vil købe xperia t3 da jeg ikke har råd til en af de dyre mobiltelefon og vil bar si at jeg har fået det intryk af jeres test at den er lidt for dyr men elles er den pengene verd? tak for en go test.jeg tror at jeg vil bestile den nu.

Skriv kommentar
account_circle
email